سند تعاونی

اخرین ویرایش 1402/12/01 10:10

سند تعاونی

سند تعاونی ملک چیست؟

تعاونی‌های مسکن در زمانی که اقدام به ساخت و ساز ملک میکنند، سند‌هایی صادر میکنند که به آنها سند تعاونی گفته می‌شود و همه مالکان در آن سند با هم شریک هستند. سند تعاونی ملک برخلاف سند تک برگ است که برای یک شخص و یک مالک صادر می‌شود است. اگر به تدریج این سندها تبدیل به سند شخصی شوند بسیار ارزنده هستند و میتوانید برای سرمایه‌گذاری در آن ملک اقدام کنید. البته مانند شهرک آتی ساز اگر بعد از ۵۰ سال هنوز سندها تعاونی است هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و از اعتبار قانونی برخوردار است.
یکی از نقاطی که در تهران ساختمان‌های تعاونی‌ساز زیاد دارد سعادت آباد قسمت بالای یادگار امام است. یکی از دلایلی که بعضی از تعاونی‌ها موفق به گرفتن سند نمیشوند این است که عوارضی که به شهرداری برای پایان کار باید بپردازند بسیار زیاد است، همچنین ساکنین نیز همگی بر سر پرداخت عوارض به تفاهم نمیرسند.
املاک تعاونی از املاک عادی در یک منطقه معمولا با رنج قیمتی ۱۰-۱۵ درصد پایین تر معامله میشوند.

مشکلات سند تعاونی

این نوع سند یک سند مادر است که خریداران عضو آن هستند و هر یک سهم مشخصی دارند. در صورتی که هر فرد اقساط خود را بپردازد در اولویت برای دریافت ملک قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات سند تعاونی این است که مشاع است و افراد نه به صورت سند بلکه با قولنامه صاحب ملک می‌شوند.
قولنامه مانند سند تک برگ شخصی رسمیت ندارد. در سند شخصی اطلاعات مالک و ملک نوشته شده و فرد می‌تواند بدون مشکل به خرید و فروش ملک بپردازد. تعاونی‌های مسکن بعد از چند سال این سند را تبدیل به سند شخصی می‌کنند. یکی دیگر از ایرادات و مشکلات سند تعاونی این است که هزینه آن هنگام تبدیل از مالکین گرفته می‌شود.

استعلام سند تعاونی

با توجه به اهمیت معاملات، استعلام ملک و سند، اطمینان لازم برای انجام معامله را به شما می‌دهد. منظور از استعلام سند تعاونی و ملکی بررسی اعتبار سند و قانونی بودن آن است که اعتبار سند و فروشنده را مشخص می‌کند. برای استعلام سند باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید و درخواست خود را ارائه و مدارک موردنیاز را تحویل دهید. استعلام سند تعاونی تنها با درخواست صاحبین ملک و ارائه مدارک قابل انجام است.

نحوه معامله املاک تعاونی

اگر قصد معامله و خرید املاک تعاونی را دارید حتما از واقعی بودن معامله اطمینان پیدا کرده و به نکات زیر توجه کنید.

شرکت تعاونی به افراد اجازه فروش ملک تعاونی را داده باشد.

برای ملک که قصد خرید دارید امکان صدور سند باشد.

بررسی کنید که آیا شما به عنوان خریدار امکان انتقال سند تعاونی را داشته باشید.

برچسب ها: