اطلاعات حقوقی ملک برای ثبت سند

اخرین ویرایش 1402/12/01 09:39

اطلاعات حقوقی ملک برای ثبت سند

اطلاعات حقوقی ملک برای ثبت سند: دقت کنید معاملات ملکی با قرارداد غیررسمی را در یک مشاور املاک دارای جواز کسب معتبر آگاه به اطلاعات حقوقی مشاورین املاک انجام دهید، که بعد از انجام معامله حتما یک کد رهگیری به همراه هولوگرام به شما ارائه شود. یک مشاور املاک دارای مجوز با ثبت معاملات در سامانه اسناد کشور و دریافت کد رهگیری معتبر مانع از فروش ملک به چند نفر خواهد شد. همچنین می توانید، با استفاده از کد رهگیری مذکور اطلاعات کافی را در مورد سند از سامانه اسناد و املاک به دست آورید. همه ی معاملات مربوط به انتقال و ثبت سند را نیز در دفتر اسناد رسمی و سامانه ثبت اسناد و املاک نزد مامور دارای صلاحیت قانونی انجام دهید.

مور حقوقی ملک موقوفی: تعداد زیادی از املاک وقفی در اختیار افرادی برای کاربرد مسکونی و تجاری قرار دارند. دقت کنید، که در این نوع سند زمین هیچ وقت قابلیت خرید و فروش ندارد، فقط قابلیت اجاره داشته و خریدار ملزم به پرداخت اجاره سالیانه کمی به اداره اوقاف است. موقوفی نبودن ملک را می توان با استعلام از اداره اوقاف مشخص کرد. لازم به ذکر است که سند اوقافی سند معتبری است.

ررسی فیزیکی ملک: یکی از نکات حقوقی در خرید ملک این است که از نظر فیزیکی حتما باید خریدار ملک را بررسی نماید و مشکلات ظاهری بنا و یا حتی در آپارتمان وضعیت پارکینگ و انباری و دسترسی به مشاعات ساختمان و سایر موارد را از نزدیک بررسی نماید. اگر ملک خریداری شده دارای مستاجر است، حتما قبل از تنظیم سند شرایط مستاجر تعیین تکلیف شود. مالکیت جدید آب، برق، گاز، تلفن، پارکینگ و انباری حتما در سند قید گردد.

نکات حقوقی املاک در مورد بدهی ها: قبل از انتقال سند باید همه بدهی های ملک به شهرداری و سایر ارگان ها توسط فروشنده پرداخت و مالیات تسویه گردد. و خریدار نیز باید از ادارات مربوطه استعلامات لازم را در مورد این موضوع به عمل آورد. مالیات ملک به دو شکل مالیات بر اجاره و مالیات انتقال سند است. مالیات بر اجاره بر درآمد سالیانه از اجاره اعمال می شود، که توسط موجر پرداخت می گردد. پنج درصد ارزش ملک نیز به عنوان مالیات انتقال سند توسط دارایی تعیین می شود، که مالک ملزم به پرداخت آن است. و دقت شود بدهی از نظر پرداخت شارژ وجود نداشته باشد.

برچسب ها: